dimarts, 24 de març de 2020

TALLER D'AiL: FEIM FRASES

Bon dia!!
Sóc na Cristina, sa mestra d'audició i llenguatge o, com molts dels vostres fills em diuen (i he de confesar que m'encanta😍), la mestra de ses frases!
Idò per fer honor en aquest "malnom" la proposta d'avui va justament sobre això: fer frases!
La veritat és que, com tots els papis hem pogut comprovar, els canvis en el llenguatge dels nostres petits son ràpids i de vegades ben grossos. Passam de dir només algunes paraules per demanar allò que necessitam (mamà, papà, aigua...) a fer frases i contar coses en un temps relativament molt curt. 
Als 5 anys, i més encara als 6, la majoria dels infants ja són experts en el llenguatge oral. Els sons que semblava que mai dirien bé comencen a aparèixer i aquells que costava més l'articulació i es feia més difícil entendre'ls, se'ls entén molt millor! 
Els nins ja s'expressen mitjançant frases, són capaços de fer bones demandes i contar experiències pròpies, inclós contes! Així que ara ens podem fixar més en donar una molt bona base per a què entrin amb més facilitat amb aquest món de la LECTOESCRIPTURA! Encara trobam alguns infants que no són tan hàbils amb això que deim llenguatge oral, i es comuniquen molts de pics fent demandes amb una sola paraula (encara que sàpiguen fer frases): -/aigua/ (en lloc de /vull aigua/, o millor encara /em pots posar aigua mamà?/ o amb frases curtes i/o menys correctes però ja sabem que no tots som iguals i que cada nin té el seu ritme.
Encara així, és veritat que l'entorn també pot ajudar a donar una empenteta acompanyant al nin en les seves produccions i una manera pot ser ajudar-lo a formar frases completes i plenes de significat!
Jo, sempre recoman que no es facin correccions directes sinó que es recoeixin les produccions dels peques i es refaci la mateixa frase però amb una estructura més correcta i ampliant el model si pot ser. Per exemple:
Infant: "El toxo ha fet pum i està lomput!"
Adult: "Sí, el cotxe ha caigut. Ha fet un bon renou: pum!. S'ha romput? Ara miram si el podem arreglar!"

Un joc que agrada molt i els ajuda amb la Consciència Lèxica (el llenguatge està format per paraules, cadenes de sons amb significat complet) és el de formar frases i contar les paraules que tenen. A fi de fer-ho més lúdic, podem pegar un bot per cadascuna de les paraules que formen aquesta frase, o fer una passa envant fins veure on arriba, o posar un paper per a cada una de les paraules, pintar una retxeta a un paper, o una pissarra, aferrar un gomet, omplir un pot amb papers on cada paper és una paraula... 

com a mostra un botó, d'exemple un parell de fotos d'un dia al taller d'EI 3A:
Miravem un dibuix, deiem una frase, posaven un aro en terra per a cada paraula, tornavem cap enrera pegant un botarro a cada aro dient la frase : 1 bot/ 1 paraula i recolliem els aros contant-los: "aquesta frase té X paraules".


Frase: "El nin dibuixa un arbre"
(anam posant els aros, 1 aro per cada paraula)



















"La mama berena pa i suc"
(tornam enrera botant i dient un altre pic la frase, 1 bot per cada paraula)



I mirau quina frase més llarga podem fer: "La nina i el nin juguen a la piscina"


Idò va ser divertidíssim i sense adonar-se'n varem començar a treballar prerequisits que ens serviran per millorar en parla i més faran sa base per tenir una bona lectoescriptura...
No és cert que si reconeixen les paraules dins una frase en començar a escriure serà més fàcil que entenguin la separació entre les mateixes? 😏

Mirau aquí, on pensàvem la frase i posàvem un dibuix per a cada paraula de la frase, per prendre consciència de les paraules doncs, per exemple: "SA MAMÀ MENJA" són 3 paraules i és important que quan aprenguin a escriure no pensin que son 2: "SAMAMÀ MENJA".



Idò aquí vos deix sa meva proposta: PODEU MIRAR UN DIBUIX, CONTE, IMATGE DE LA TELE, REVISTA... I FER UNA FRASE EXPLICANT QUÈ PASSA. Com la idea és jugar i divertir-se PODEU FER UN JOC DE SALTAR PARAULES (o qualsevol de les idees que vos he explicat adalt), PODEU FER EL JOC DE FER LA FRASE MÉS LLARGA (afegint cada persona una paraula nova), i tot allò que se vos ocurri per veure que les frases estan formades per paraules i que s'escriuen separades unes de ses altres!

Per si algú l'interessa tenir dibuixos que jo utilitzo a l'aula, aquí vos deix una presentació amb els mateixos i que a més podeu utilitzar de manera interactiva 
(Alerta, surt un missatge demanant contrasenya, no cal, només anau a la fletxa de descarregar i ho tendreu sense problemes!)

Feim frases 1                                 Feim frases 2                                Feim frases 3

I aquests powerpoints, ben divertits!

Inventar frases i comptar            Inventar frases i comptar 2               Inventar frases i comptar 3

Per qualsevol consulta, sabeu que estic disponible al meu correu: cristinasobrino@ceipmiquelduranisaurina.com i vos contestaré de 9 a 14h. 

Una besada ben grossa, fins aviat!


PS: Per si vos interessa, al bloc de SUPORT també anirem fent entrades!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada